طریقه نصب اجاق گاز رومیزی آشپزخانه به روش ایمن و استاندارد

2 دقیقه برای مطالعه

درباره اجاق گاز

بهمن 1, 1400

بدون تردید برای استفاده مطلوب از اجاق گازهای رومیزی و نیز از آنجائیکه این وسیله با دو عضو بالقوه خطرناک (جرقه –...

بدون تردید برای استفاده مطلوب از اجاق گازهای رومیزی و نیز از آنجائیکه این وسیله با دو عضو بالقوه خطرناک (جرقه –...

بدون تردید برای استفاده مطلوب از اجاق گازهای رومیزی و نیز از آنجائیکه این وسیله با دو عضو بالقوه خطرناک (جرقه – گاز) در ارتباط مستقیم می‌باشد. بهتر است در هنگام نصب آن به نکات ایمنی دقت شود. 

نکات و موارد مهم در نصب اجاق گاز رومیزی/ اجاق صفحه ای


  • دقت شود فاصله لوله گاز آشپزخانه اگر خارج از کابینت قرار دارد، حداقل 10cm از کاشی بدنه آشپزخانه و 20cm از انتهای شیشه یا استیل گاز رومیزی فاصله داشته باشد.
  • از نصبی که لوله گازشهری آن در مجاورت یا بالای گاز رومیزی قرار دارد اکیداً خودداری شود، زیرا این عمل موجب قرارگیری شلنگ گاز در نزدیکی حرارت مستقیم شعله‌ها شده و زمینه ساز بروز حوادث خطرناکی نظیر آتش‌سوزی، انفجار و . . . می‌گردد.
  • در صورتی که در زمان نصب گاز رومیزی متوجه شدید، لوله گاز شهری در مجاورت یا بالای گاز رومیزی قرار گرفته، سریعاً با استادکاران مربوطه در زمینه جوشکاری لوله‌های گاز شهری تماس گرفته و نسبت به تغییر مسیر لوله گاز شهری اقدام نمائید.

در این زمینه به هیچ عنوان از اتصالات لوله‌های آب، شلنگ استیل و تغییر مسیرهای غیر اصولی و غیر فنی استفاده نکنید.

  • پس از اطمینان از رعایت نکات ایمنی در فاصله صحیح و استاندارد لوله گاز شهری نسبت به گاز رومیزی، دقت نمائید کابینت ساز شما فضای روی صفحه کابینت را برای جاگذاری اجاق گاز رومیزی به شکل مطلوب برش دهد به طوری که در هنگام قرارگیری گاز رومیزی در محل آن، فضا نه آنقدر باز باشد که لبه شیشه یا استیل گاز رومیزی نتواند به درستی و با اطمینان روی کابینت قرار گیرد و نه آنقدر بسته قرار گیرد که نتوان به شکلی مطلوب گاز رومیزی را در محل برش خورده جای داد. در این زمینه پیشنهاد می‌گردد فضا دقیقاً بر مبنای لگنی زیر گاز رومیزی به طوری برش بخورد که اصطلاحاً «فیت» باشد و با کمی فشار گاز در محل مورد نظر جای گیرد.
  • دقت نمائید سرویس کار مربوطه از لوازم و تجهیزات استاندارد نظیر بست مناسب، شیلنگ با قطر و جنس مطلوب، سرشیلنگی ترجیحاً استیل و با نوک بلند استفاده نماید.
  • لازم است در هنگام نصب گاز رومیزی روی صفحه کابینت و در محلی که لبه‌های گاز رومیزی روی کابینت قرار می‌گیرد حتما از درزبند لاستیکی مخصوص استفاده شده و در مکان‌ مربوطه چسبانده شود. این نوار درزگیر در کارتن‌های گاز رومیزی از طرف کارخانه‌ها قرار داده می‌شود و سرویس‌کار موظف است از آن در جهتی که عنوان شد، استفاده کند.
  • درز بند ضمن ایجاد بستری ارتجاعی در زیر گاز رومیزی از عبورجرم، خرده غذا و گردو غبار به زیر گاز جلوگری می‌نماید و نیز موجب چسبیدن و عدم تکانش گاز رومیزی روی صفحه کابینت می‌گردد. این عمل به نوعی ایمنی بیشتری در هنگام آشپزی فراهم می‌آورد.
  • نصب بست‌های گاز رومیزی که در کارتن مخصوص آن از طریق کارخانه تولیدی قرار داده می‌شود، الزامی است. این بست‌های ویژه نیز کارکردی در جهت ایمنی بیشتر داشته و موجب اتصال مطلوب گاز رومیزی به کابینت زیر خود می‌گردد.
  • پس از نصب نهایی و اتمام کار و قبل از شروع به تست شعله‌ها و روشن نمودن گاز رومیزی سرویسکار می‌بایست با استفاده از کمی کفِ رقیق نسبت به نشت‌یابی احتمالی اقدام نماید و در صورت وجود هرگونه نشت ابتدا آن را رفع نموده سپس شعله‌ها را روشن نماید.
  • پس از نشت‌یابی، گاز رومیزی آماده تحویل و تست روشن شدگی قرار دارد. در برخی از گازهای رومیزی آشپزخانه، اصطلاحاً سیستم تاپ تایم (top time) یا روشن شدن سریع و بلافاصله به کار رفته و این بدان معناست که با فشردن ولوم (دکمه روشن نمودن گاز رومیزی که رو صفحه گاز تعبیه شده را ولوم می نامند) در کسری از ثانیه شعله روشن شده و گاز رومیزی آماده بهره‌برداری می‌باشد.

اما در اکثر گازها تولیدی در ایران مدت زمان 3 تا 5 ثانیه زمان می‌برد تا چینی فندک جرقه مناسب را پرتاپ نموده گاز مشتعل گردد و ترموکوپل گرم شده و در نهایت شعله بایستد.

  • از اتصال کابل برق گاز رومیزی به پریزهایی که بالای صفحه گاز قرار دارند پرهیز نمائید و ضمن مسدود نمودن آن، نسبت به انتقال کابل برق از جایی دیگر به زیر کابینت اقدام نمائید.
  • خدمات پس از فروش بیمکث پیشنهاد می‌نماید به نکات ایمنی گفته شده در همین سایت دقت نمایید. بدیهی است از آنجائیکه وسایلی نظیر گاز رومیزی در ارتباط مستقیم با مصرف کننده قرار دارد، توجه ویژه به نکات ایمنی در استفاده از انواع گازهای رومیزی، ضمن بهره‌مندی طولانی تر از وسیله مذکور می‌تواند ایمنی و سلامتی بیشتری را برایمان فراهم سازد.

لطفا جهت نصب محصولات بیمکث از سرویسکاران مجاز خود شرکت بیمکث درخواست نمایید تا محصول را نصب نمایند چرا که محصول از گارانتی خارج می شود. 

شماره تلفن خدمات پس از فروش شرکت بیمکث : 0217319